PENGUNGUMAN PENTING

1. GRAND REUNION AZIZIAN 2010 - 1 MAY 2010. SILA KLIK DI BAWAH

    http://azizian4ever.forumotion.com/ex-smsaa-activities-f6/dinner-alumni-smsaa-teluk-intan-t141.htm

 

2. SUMBANGAN PENGHAWA DINGIN UNTUK SURAU SEKOLAH. SILA KLIK DI BAWAH

    http://azizian4ever.forumotion.com/ex-smsaa-news-announcement-f5/sumbangan-penghawa-dingin-di-surau-sekolah-t123.htm#2316

Latest topics
» How to grab the best coupon codes on the web?
Tue Apr 23, 2013 2:19 pm by lovelygirl

» How to find Coupon Codes with huge discount?
Fri Apr 19, 2013 4:33 pm by lovelygirl

» ASRAMA PUTERA TELAH DIROBOHKAN
Thu Sep 13, 2012 6:49 pm by anaseven

» Home Improvement Cast Meet again 12 Years After The show Ended
Sat Oct 08, 2011 11:59 am by lovelygirl

» One Tree Hill Entourage House MD --Discount dvd
Wed Aug 24, 2011 3:11 pm by then2011

» Tips On Conversation Starters
Mon Aug 15, 2011 11:18 am by lily

»  Nightmare Tan Lines! What to wear to avoid them.
Sat Aug 13, 2011 11:28 am by lily

»  Flawless Wedding Photography for Your Special Day
Fri Aug 12, 2011 11:25 am by lily

» Debt Ceiling? What Debt Ceiling?
Thu Aug 11, 2011 11:44 am by lily

December 2016
MonTueWedThuFriSatSun
   1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

Calendar Calendar

Poll

ATE ..KOMER...JOIN KER ..DINNER NI....

83% 83% [ 25 ]
3% 3% [ 1 ]
13% 13% [ 4 ]

Total Votes : 30


Perlukah hukuman rotan (Public Canning) diadakan semula

View previous topic View next topic Go down

Perlukah hukuman rotan (Public Canning) diadakan semula

Post by MR. OS on Tue Jul 21, 2009 2:41 pm

Haaa.ada siapa nak bagi pandangan??




PRODUK PENGHIAS KELENGKAPAN RUMAH BUATAN BUMIPUTERA, HUBUNGI MR. OS @ ZUL (019-2117248)
PENGEDAR DIPERLUKAN, PENGHANTARAN DIBUAT MELALUI KURIER,
sila lawati www.kedaizns.com

MR. OS
KETUA PREFEK
KETUA PREFEK

Name : Zulkarnain Mohamed Shaharuddin
Year SPM : 1987
Age : 46
Join date : 2009-05-16
Hometown Location : Taman Jaya
Current Location : KEPALA BATAS , PENANG
Profession : NGANTOR SOGHAT
Posts : 662
Tahun SPM : ATE..MOH LE KITA BERGEBANG KAT SINI

Back to top Go down

Re: Perlukah hukuman rotan (Public Canning) diadakan semula

Post by Aimran Aini on Thu Jul 23, 2009 10:57 am

Takde orang yang respon lagi ke? Bior le cikgu bagi pendapat dulu la ye.
Aku dah mengajar 3 buah sekolah menengah, iaitu di Seberang Perak (anak petani), Pangkalan Tldm (anak navy) dan sekarang anak nelayan di Pangkor. Aku boleh buat perbandingan antara dulu aku jadi pelajar dan sekarang aku menjadi cikgu. Budak-budak sekarang tidak takut dan paling menyedihkan tidak lagi hormat kepada guru. Takutkan guru kita dahulu kita bertungkus-lumus siapkan kerja rumah, jaga penampilan diri, tidak berani langgar peraturan sekolah. Hormatnya kita pada guru, kita tidak berani melawan cakap guru, menjaga tutur kata supaya guru tidak tersinggung. Kita amat takut akan guru disiplin sampai kelibatnya saja sudah menggerunkan.
Aku tak kata la semua pelajar begitu. Pelajar yang baik lebih ramai daripada yg nakal tetapi jumlah minoriti yang jahat ini yang merosakkan yang sebelanga itu. Budak-budak baik selalunya tidak popular di sekolah, leka nak belajar dan menumpukan kepada pelajaran. Yang nakal ini pula semua orang kenal dan kalau dah orang kenal tu rasa bangga pulak tu. Mereka inilah yang akan menaikkan tekanan darah guru dan merosakkan mood pengajaran dan pembelajaran di sekolah.
Mereka ni pulak macam dah tahu yang guru tidak mempunyai kuasa untuk merotan sesuka hati. Memang ada pekeliling yang sampai ke sekolah yang melarang guru menghukum pelajar. Merotan tidak dibenarkan kecuali guru disiplin dan pengetua. Berdiri atas kerusi tak boleh. Ketuk ketampi dilarang. Cubit dilarang. Deraan emosi seperti mengatakan dia bodoh pun dilarang. Arahan kepada guru2 adalah sekiranya guru bertindak terlebih atau diluar kawalan dan ada tindakan saman daripada ibubapa, kementerian tidak akan membela guru, sebab garispanduan telah dikeluarkan. Kalau tidak ikut panduan, awak buat awak kena lah.
Jadi, kawan2 sekalian budak2 nakal ni dah naik lemak. Sepupu saya yang mengajar di sg buluh secara tidak sengaja tersinggul kepala seorang budak lelaki. Ayah budak tu buat laporan polis yg dia dipukul guru. Sepupu saya seorg perempuan disiasat di balai polis. Nasib baik suami dia seorang lawyer dpt menggugurkan dakwaan dengan adalah cara2 tertentu. Anak2 yang naik lemak macam ini dan ibubapa yang seperti lebih kurang gitu juga, kekangan kepada guru untuk bertindak menjadikan disiplin pelajar sekolah semakin merosot. Ada pulak orang tanya, budak budak makin teruk disiplin, cikgu cikgu buat apa? Pakcik, peraturan sekolah yang sedia ada digunapakai adalah lebihkurang sama sahaja dengan yang diguna masa pakcik sekolah dulu tetapi peraturan itu hanya dipakai oleh pelajar yang baik sahaja. Pelajar yg nakal boleh buat apa sahaja sampai gurupun malas nak bertindak atas dema takut kena angkut ke balai nanti dan masuk mahkamah kemudian.
Kepada soalan ko zul, patutkah hukuman rotan di khalayak ramai dikuatkuasakan semula, aku kata kuatkuasakan semula. Kalau itu berjaya mendisiplinkan pelajar 20 tahun dahulu, kenapa ia tidak boleh diguna sekarang. Orang yang menyokong kaedah psikologi dan kaunseling dan tidak suka rotan apa yang dirisaukan. Yang akan kena rotan bukanya ramai. Budak2 baik adalah majoriti dalam perhimpunan sekolah. Orang yang menonton akan insaf termasuklah yang merancang nak saja2 buat salah.
Aku kepingin nak bawak rotan ke hulu ke hilior tapi aku bukan guru disiplin atau pengetua. Aku dah tahun 16 mengajar tapi tak pernah menampar budak. Takut akibatnya dan satu lg ialah takut teruk budak tu nanti. Yelah, pada budak tu kalau dah ada tangan dan kaki dah boleh pukul orang sesuka hati. Aku ni pun ada tangan dan kaki, tapi tangan dan kaki yang dah berguru dan terlatih. Pelajaran silat dan taekwando tu nanti terkeluar dan opps... terlebih sudah. Naya budak tu, dan naya aku kemudian pulak.

Aimran Aini
PENGAWAS ASRAMA
PENGAWAS ASRAMA

Name : Aimran b. Mohamed Yasin Aini
Year SPM : 1987
Age : 46
Join date : 2009-07-01
Hometown Location : Kampung Banjar, Teluk Intan, Perak.
Current Location : Seri Manjung, Perak
Profession : Teacher
Posts : 71

Back to top Go down

Re: Perlukah hukuman rotan (Public Canning) diadakan semula

Post by ibukecik on Thu Jul 23, 2009 7:15 pm

Setuju sangat!
Usahkan murid sek menengah, budak2 sek rendah pun ape kurangnya.Saya yang mengajar murid tahap 1(Murid darjah 1-3) pun x da kurangnya tekanan emosi.. Masa baru2 posting dulu2 excited terlebih2...salah sikit je...alamatnya mcm singa la kat kelas tu.. Almaklum badan kecik...nak bg murid2 ni x 'over the limit'..kenala garang bnyak..
Posting pertama di Perak..murid2nya baik..di kampungla katakan.Cukup hormat dan kasih pada guru-guru..X da masalah disiplin..
Bila bertukar ke shah alam, antara yang selalu dapat panggilan dari penyelia petang saya le tu...
Tahun 2009 ni lagi mencabar,
sedangkan kita cikgu ni pun x tau mcmana nak jumpa laman web terlampau...murid2 tahun 3 ni...lebih extra terkedepan dari kita...
Biasanya ..murid2 yang bermasalah ni.. golongan yang x dapay kasih sayang secukupnya dari parents..Kalau keje kilang..shift siang, malam..bila masa la nak membelai anak2..
Kat sekolah la budak2 ni lepas perasaan.
Dan saya rasa kes murid2 di sek rendah tidaklah shebat murid 2 sek menengah... Sabo jelah ye... Yang penting tanggungjawab mendidik anakbangsa telah dilaksanakan... Rolling Eyes

kulaan niring,, napa takurihing....

ibukecik
KETUA DARJAH
KETUA DARJAH

Name : Rohaida bt Jelani
Year SPM : 5 sc 1 1992
Age : 41
Join date : 2009-07-09
Hometown Location : Kg Sg Manik, Teluk Intan
Current Location : Kg Bukit Naga,Seksyen 32 Shah Alam
Profession : Teacher
Posts : 25

Back to top Go down

Re: Perlukah hukuman rotan (Public Canning) diadakan semula

Post by BaktiHB on Thu Jul 23, 2009 9:10 pm

Do you think the problems of school children can be solved by employing the public canning, i dont think thats the best solution. Sorry guys, i beg to differ with the arguements!!! To me, instead of using a hardstick approach, let us changing it to a softstick method. Softstick refers to the principles of Al-Quran and Sunnah.
Ask ourselves, how many of us too worry about the number of As the children can obtain compare to the number of surahs that they can memory. Again, ask ourselves, when was the last time we were updating our knowledge about Islam. Thats a reality. Common, we believe that islam is a way of life. Make it happen!!!
A total revamp is needed. A society have to change be it teachers, students, parents, etc. Everyone must prays to Allah. I would suggest to those who get involved with these students to teach them the noble value of Islamic principles. I would say the number of hours for Islamic subjects have to increase. Wallahualam.

BaktiHB
KETUA DARJAH
KETUA DARJAH

Name : BaktiHB
Year SPM : 1992
Join date : 2009-07-23
Hometown Location : TodyShop
Current Location : Newcastle
Profession : Not Specific
Posts : 14

Back to top Go down

Re: Perlukah hukuman rotan (Public Canning) diadakan semula

Post by Sponsored content Today at 5:53 pm


Sponsored content


Back to top Go down

View previous topic View next topic Back to top

- Similar topics

 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum